Obștea Mănăstirii Răciula condamnă comuniunea și rugăciunea împreună cu ereticii a tuturor membrilor Bisericii Ortodoxe

Obștea Mănăstirii Nașterea Maicii Domnului din s. Răciula, raionul Călărași cu profundă tristețe a aflat despre prezența preasfințitului Ambrozie Muntean, episcop de Bogorodsk, Vicar al Exarhatului Patriarhal pentru Europa Occidentală, de naționalitate moldovean, la „Vecernia” papistașilor în Bologna. Prin prezentul document, obștea Mănăstirii condamnă comuniunea și rugăciunea comună cu ereticii a tuturor membrilor Bisericii Ortodoxe.
Înaltpreasfințitului Petru,
Arhiepiscop de Ungheni și Nisporeni
ADRESARE
ÎNALTPREASFINȚIA VOASTRĂ,
Noi, obștea Mănăstirii Nașterea Maicii Domnului din s. Răciula, raionul Călărași, cu tristețe am aflat de pe pagina de Facebook a Mănăstirii Sfântul Ierarh Luca, din Bologna, Italia, că a fost publicat un articol pe pagina de Facebook a Comunității ecumeniste Sant’Egidio, Bologna (26.03.2024), în care, în cadrul unei slujbe papistașe, este prezent și preasfințitul Ambrozie Munteanu, episcop de Bogorodsk, Vicar al Exarhatului Patriarhal pentru Europa Occidentală, de naționalitate moldovean.
Imaginile care îl prezintă pe Preasfințitul Ambrozie alături de papistași la rugăciunea acestora, îmbrățișându-se cu pseudocardinalul papistaș, sunt însoțite de un text în limba italiană în care se spune: „La începutul Săptămânii Sfinte ne-am amintit, în privegherea prezidată de Card. Matteo Zuppi cu participarea unor reprezentanți ecumenici, cei care în ultimii ani și-au oferit viața pentru Evanghelie. „Ei sunt cei care nu au trădat dragostea și au ales să-l urmeze pe Isus, ca Oscar Romero, care a continuat să vorbească”.
Oscar Romero este un pseudoepiscop papistaș din Salvador, care a fost ucis de junta militară din acea țară în timp ce slujea. Invocarea acestui nume, dar și hashtagul „#martiri”, ne dă de înțeles că, în cadrul acelei slujbe de Vecernie, papistașii au comemorat pretinșii lor „martiri”, iar la această comemorare l-au invitat și pe episcopul Ambrozie, a cărui misiune în Europa este să îi țină pe moldovenii din diaspora în dreapta credință, nu să îi inducă în eroare, prin participarea la astfel de slujbe, pentru a crede că papistașii sunt și ei „parte a Bisericii noastre”, „frații noștri” etc.
Considerăm că, prin participarea la această slujbă, episcopul Ambrozie a încălcat sfintele canoane, pe care a jurat la hirotonie să le apere, și și-a deturnat misiunea pentru care a fost trimis să slujească compatrioților ortodocși în diasporă.
Toate canoanele Bisericii Ortodoxe osândesc intrarea episcopilor, clericilor sau laicilor în adunările ereticilor pentru a se ruga cu ei. Canonul 45 apostolic spune că episcopul, presbiterul sau diaconul dacă numai s-a rugat cu ereticii să se afurisească. Canonul 64 apostolic spune același lucru, iar Canonul 33 Laodiceea spune că nu se cuvine a ne ruga cu ereticii și cu schismaticii.
Atunci când ierarhii ecumeniști participă la adunări eretice, așa cum a făcut Preasfințitul Ambrozie, de obicei ne argumentează că nu au participat la rugăciuni împreună cu ereticii, ci doar „au asistat la slujbă”. Această încercare „procedurală” de a se sustrage răspunderii canonice ține de o oarecare cazuistică iezuită mai curând, decât de ortopraxie, deoarece cel care intră într-un locaș de cult, nu intră pentru a vizita, ci pentru a se afla în comuniune cu cei ce sunt proprietarii locașului respectiv. Iar cel ce participă la o sărbătoare a unui cult, nu se poate spune că este un turist rătăcit în acel lăcaș, ci că e un participant direct la sărbătoare.
Iar despre interdicția de a serba cu ereticii ne vorbește clar canonul 37 Laodiceea, care interzice rugăciunile, schimbul de daruri între ortodocși și eretici cu ocazia sărbătorilor și orice formă de împreună serbare.
Din relatarea de pe Facebook este evident că papistașii se aflau acolo într-o dublă sărbătoare. Mai întâi serbau ceea ce ei numesc Săptămâna Sfântă, adică ceea ce în Biserica Ortodoxă s-ar numi Săptămâna Patimilor Domnului nostru Iisus Hristos. Apoi, ei serbau așa-zișii lor „martiri”.
Prin participarea unui ierarh ortodox la această Vecernie, se recunoaște existența Săptămânii Patimilor în afara Bisericii, lucru în sine interzis de o altă serie de canoane, care opresc sărbătorirea Sfintelor Paști cu ereticii, și mai ales cu iudeii.
Sensul interdicțiilor impuse de Biserică de a participa la slujbele ereticilor este acela de a nu recunoaște, prin participare, slujbele, tainele, învățătura și cultul ereticilor. Participarea la aceste slujbe, chiar și fără a consluji, exact asta face, aduce o recunoaștere a faptului că și ereticii au Biserică și biserici de cult, că au slujbe, că au Sfinte Paști, că au martiri.
Prin participarea la astfel de sărbătoare se recunoaște existența martirilor în afara Bisericii, încălcându-se canonul 34 Laodiceea, care anatemizează pe acela care părăsește martirii Bisericii lui Hristos și se duce la pseudomartirii ereticilor: „Niciun creștin nu se cuvine să părăsească pe martirii lui Hristos și să se ducă la pseudomartiri, adică la ai ereticilor sau la cei ce mai înainte au fost eretici, căci aceștia sunt străini de Dumnezeu. Deci, cei ce se vor duce la dânșii, să fie anatema”.
Canonistul Balsamon spune că acest canon reia dispozițiile canonului 9, care sancționează cinstirea pseudomartirilor din eroare de către ortodocși, spunând că atunci când pseudomartirii sunt cinstiți „cu deplină dispoziție sufletească” cei ce îi cinstesc să fie anatema.
Ne punem întrebarea: Preasfințitul Ambrozie i-a cinstit pe pseudomartirii papistași din greșeală sau cu deplină dispoziție sufletească? Când a fost invitat la acel eveniment și a acceptat, i s-a spus ce se va întâmpla acolo sau a fost indus în eroare? Dar credincioșii ortodocși moldoveni care l-au văzut pe episcopul lor stând în adunarea eretică ce îi cinstea pe pseudomartiri, îi cinstesc din eroare sau cu deplină dispoziție sufletească?
În primul caz, canonul 9 Laodiceea impune cel puțin oprirea de la slujire și împărtășire a episcopului pentru o perioadă și pocăința acestuia, iar în cazul existenței unei dispoziții sufletești depline în cinstirea pseudomartirilor, anatemizarea.
Toate aceste considerente canonice fac necesară o cercetare disciplinară a episcopului Ambrozie pentru participarea la rugăciune cu ereticii și recunoașterea pseudomartirilor acestora.
Biserica Ortodoxă din Moldova nu împărtășește pseudovalorile ecumenismului, nici acest amestec dintre Ortodoxie și erezie, atât de specific acestei erezii. Poporul ortodox este crescut într-o cultură ortodoxă și așa trebuie să rămână. Din acest motiv, un astfel de derapaj din partea unui episcop al Bisericii noastre trebuie sancționat dur, pentru a se arăta că nu există o predispoziție a conducerii Bisericii de a lăsa credincioșii ortodocși pradă planurilor de asimilare ale papistașilor din diasporă și falsei lor iubiri, cu care îi primesc în lăcașele lor de cult tocmai pentru a le induce ideea eretică potrivit căreia și ei, și noi suntem la fel, suntem „frați” care au unele diferențe de „tradiție bisericească”, dar nicidecum vreo diferență de doctrină. Or, Biserica noastră știe și mărturisește că fosta Biserică a Apusului a apostaziat de la dreapta credință în urmă cu un mileniu, prin adaosuri la mărturisirea dreaptă de credință și prin tot felul de invenții doctrinare, care pun în pericol grav mântuirea celor ce fac parte din actuala adunare papistașă.
Se impune, pentru ca astfel de situații să nu se mai repete nici măcar din eroare, ca ierarhia noastră să catehizeze poporul ortodox cu privire la natura eretică a ecumenismului și a învățăturilor sale, la cuprinsul deciziilor sinodului din Creta, care a oficializat ecumenismul ca formă de relaționare cu cei din afara Bisericii și să afirme public faptul că, Biserica Ortodoxă din Moldova, nu participă la proiectul ecumenist sub niciun aspect, că nu acceptă învățăturile ecumeniste de niciun fel și nu consideră obligatorii pentru viața sa internă niciun un angajament asumat la orice nivel în cadrul acestui dialog ecumenist al falsei iubiri, a cărui finalitate nu poate fi decât diluarea Ortodoxiei și pierderea mântuirii.
„Valorile” la care s-a racordat Preasfințitul Ambrozie în Occident nu pot fi împărtășite de Biserica noastră, fie ea în țară, fie în afara ei, din care motiv, rugăm Înaltpreasfinția Voastră să nu accepte comuniunea liturgică cu episcopul Ambrozie până la pocăința publică a acestuia.
30.03.2024
Stareța Mănăstirii Nașterea Maicii Domnului
Shiegumena Eustolia Rotaru și întreaga obște mănăstirească

Această adresare este susținută de 3000 de mireni și preoți din cuprinsul întregii Bisericii Ortodoxe din Moldova