Slujirea duhovnicului este și înfricoșătoare, și captivantă, dureroasă, dar și însuflețitoare și plină de bucurie sufletească

Duhovnicul trebuie să simtă ritmul vieții interioare al fiecăruia dintre cei ce vin la dânsul. Pentru aceasta, el se roagă ca Duhul lui Dumnezeu să-l îndrume pentru a da fiecăruia cuvântul trebuincios. Slujirea duhovnicului este și înfricoșătoare, și captivantă, dureroasă, dar și însuflețitoare și plină de bucurie sufletească. El este „împreună-lucrător” cu Dumnezeu (I Cor. 3, 9) și în toate, desigur, Hristos îi este exemplu (In. 13, 15).

Este greu să găsești cuvintele potivite pentru a comunica unui ascultător stările duhovnicești. De aceea este necesar ca duhovnicul să cunoască dinainte, din experiență personală, toată scara stărilor duhovnicești despre care el cutează a vorbi altora. În Cuvântul către duhovnic, Sfântul Ioan Sinaitul vorbește așa: „Cârmaci duhovnicesc este acela care a primit de la Dumnezeu și prin propriile osteneli o astfel de tărie duhovnicească, încât poate să izbăvească sufletul cuprins de orice beznă…”. Iar ca un exemplu în această privință vom spune că pe Cuviosul Serafim de Sarov, cineva l-a numit clarvăzător, dar el a răspuns că nu este deloc așa, ci că el se roagă în timpul conversației și primul gând care îi vine în inimă, din rugăciune, trebuie să-l socotească drept dat lui de Dumnezeu.

Dacă oamenilor care au venit la preot, la duhovnic, cu nădejdea de a auzi de la el în mod clar voia lui Dumnezeu, în loc de aceasta, el le va da o îndrumare provenită din propria sa rațiune, care ar putea fi și neplăcută lui Dumnezeu, prin aceasta, ei vor fi îndreptați pe o cale falsă, ceea ce le va pricinui nu puține rele.

Același cuvios Serafim a spus că, atunci când vorbea „de la mintea sa, erau destule greșeli”. Și fericitul Siluan a adăugat odată, cu prilejul unei discuții privitoare la această problemă, că „greșelile” pot fi neprimejdioase, dar pot fi și destul de importante; așa cum el însuși a avut de suferit la începutul vieții sale monahale din cauza unor sfaturi date după mintea omenească și nu după voia lui Dumnezeu.

Cuviosul Sofronie Saharov