Interviu cu Preafericitul Ieronim al II, Arhiepiscop al Atenei și al întregii Elade.
Interviul a fost acordat ziarului ,,ΘΕΜΑ”. În dialog au fost atinse schimbările care au loc în societatea greacă. Fenomele noi ale vieții sociale și legile noi modifică în mod semnificativ poziția Bisericii Ortodoxe din Grecia și rolul ei în societate. Ierarhul cu durere în suflet a menționat despre ceea ce se întîmplă în Grecia, despre impozitarea Bisericii, predarea religiei în școli, problema migranților, căsătoria între persoane de același sex, modificări în legislație.
,,Acum, într-o societate multiculturală, într-o lume care se confruntă cu diferite probleme, se interprinde o încercare de a duce poporul în eroare și a îndrepta oamenii împotriva Bisericii și identității naționale”, – zice Preafericitul Ieronim.
,,Orice om și orice societate tinde de a aduce învierea mai repede. Să ne dăm întrebarea: Cu adevărat dorim noi învierea sau nu? Poate ea nu este benefică pentru noi? Dacă vorbim despre învierea societății, a statului și poporului grec – mi se pare că sunt și cei care nu doresc această înviere.”
– Au fost lansate primele proiecte de modificare a Constituției. Cel puțin două dintre ele se referă la Biserică: separarea Bisericii de stat și anularea jurămîntului religios. Aceste modificări sunt ,,casus belli” (lat., motiv de război) pentru Biserică?
– Aceste îngrijorări (temeri) sunt exagerate. Să ne întoarcem la istorie. În timpul sfintei liturghii deseori auzim cuvintele ,,acum și pururea”. Deci, Biserica există deja mai mult de douăzeci de secole. Biserica a existat și fără reglementări guvernamentale, a trait în catacombe, a suferit martiriu, perioada bizantină (când a avut mai multe oportunități), a supravețuit războaie, 400 de ani de dominație otomană, există și după formarea statului independent. Singurul lucru pe care aș dori să îl adaug – după formarea Greciei independente, toate încercările dintre stat și Biserică au fost legate de influența Occidentului.
– Dar separarea Bisericii de stat?
– Despre așa-numită separare a Bisericii de stat mult s-a vorbit și s-a scris. În ceea ce privește Biserica, cred că Ea a zis clar: cine vrea să fie cu noi – lăsați-l să fie. Cine nu dorește să fie cu noi – poate să meargă pe altă cale. Fiecare om este liber să aleagă. Biserica nu se separă de nimeni.
Acum despre așa-numită delimitare a funcțiilor. Noi nu suntem împotriva delimitării funcțiilor Bisericii și statului. Dar suntem pentru delimitarea (împărțirea) clară a atribuțiilor. Dacă atribuțiile sunt delimitate atunci de ce autoritățile iau de la Biserică proprietățile? De ce în viața Bisericii se implică guvernul și declară idealurile comuniste și zice că nu are cu Biserica nimic comun?
De ce statul pregătește preoții? Să ne permită ca noi singuri să pregătim slujitorii Bisericii. Să luăm ca exemplu obiectul ,,Religia”. Oare au dreptul miniștrii de a depăși atribuțiile și să acționeze contrar Constituției și Regulamentului Bisericii Ortodoxe din Grecia?
Vă puteți imagina un ministru care zice musulmanilor greci: Coranul nu trebuie studiat în așa mod cum studiați voi, veți studia cum vă voi zice eu. Sau va spune catolicilor să nu studieze Sfânta Scriptură așa cum învață Vaticanul? Sau va da instrucțiuni evreilor?
Numai de la noi, grecii ortodocși, ei cer tăcere. Iar cei ce fac parte din minoritățile religioase au dreptul de a zice tot ce doresc iar guvernul ascultă toate dorințile lor. Împotriva noastre se duce război, simțim că vor să ne distrugă.
Deci, despre așa ,,delimitare a funcțiilor” merge vorba? De un astfel de stat ,,neutru”?
– Cum credeți, cine stă în spatele acestor declarații și face informație cu privire la acest lucru?
– Cei care nu doresc învierea. Poate și ar fi bine ca statul să permită serviciilor speciale să informeze poporul despre cei care ne iubesc cu adevărat și cine este dușmanul nostru, cine este condus de viziunile anti-grecești și nu are dorință ca oamenii să se trezească din somn.
– În al treilea articol al Constituției este scris: Religia predominantă în Grecia este religia Bisericii Ortodoxe de est al lui Hristos. Cum credeți, e posibil ca articolul dat să fie anulat?
– Nu, nu cred că ei vor încerca să facă acest pas. Eu comunic cu politicienii de tot spectrul politic. Nu fac excepții nimănui.
E necesar să menționez că multe subiecte nu sunt discutate în profunzime și de aceea se provoacă o agitație mare. Să luăm ca exemplu problema proprietății Bisericii. Ce este de fapt? Am trimis trei scrisori politicienilor cu propunere de a discuta împreună despre ceea ce face proprietate a Bisericii și cum să le folosim spre binele societății și a cetățenilor.
- Cineva a răspuns la apel?
– Nimeni. Toți doar cu cuvinte pentru a face impresii.
– Ce ne spuneți despre impozitarea Bisericii?
– Ne omoară prin intermediul impozitelor. Mănăstirile noastre nu au cu ce plăti. Biserica prin credite incearcă de a asigura funcționarea Sa, dar nu știu cât timp va rezista. Suntem la un pas de supravețuire, la fel ca și toți grecii.
Ieri niște oameni mi-au demonstrat factura pentru lumină de 700 euro. Au cerut ajutor material fiindcă nu au cu ce să plătească facturile. Cum vor supravețui oamenii? Oare ei nu înțeleg că nu se poate așa?
– Dar Biserica deține imobiliare…
– Există unele proprietăți, dar nu ar trebui să asigurăm funcționarea noastră? Avem colaboratori și diferite organizații de caritate. Dacă din cauza lipsei finanțelor ele vor fi închise atunci unde se vor duce bătrânii, bolnavii, persoanele cu boala Alzheimer? Pe stradă?
– Am urmărit inițiativile caritabile a Preafericirei Voastre…
– Nu eu mă ocup cu caritate, ci întreaga Biserică. Mii de oameni în fiecare zi mănîncă gratuit în eparhii și parohii. Din păcate, mulți oameni preferă să nu observe sau pur și simplu nu au știut despre lucrul dat, tot timpul repetînd povestea despre nenumăratele proprietăți și bogății ale Bisericii.
– O altă problemă actuală – predarea religiei în școli.
– Suntem gata de a conlucra. Deciziile sunt luate de către stat, dar noi sperăm că vom fi auziți.
De ce reprezentanții altor confesiuni sunt stimați și cerințele lor sunt îndeplinite? Iar noi, creștinii ortodocși, care alcătuim majoritatea poporului grec, nu suntem auziți și nu avem dreptul de a participa la discuții. Oricare din afirmațiile noastre se interpretează în mod incorect de oamenii care nu au dragoste fața de Biserică.
- Biserica nu se implică în politică?
- Nu se implică. Dar dacă Biserica zice oamenilor adevărul și este învinuită că prin asta se implică în politică, atunci avem de afacere cu denaturarea sensului.
- Dvs foarte atent și reținut ați comentat posibilitatea construirii unei moschei la Atena. Acum tot sunteți așa reținut? De ce?
- În ultimul timp încă mai reț Eu socot că trebuie să fim atenți. De ce să ne grăbim? Facem ce putem, dar eu sunt foarte atent cu ideia de a construi moschei. Acești oameni (imigranții) trebuie să simtă dragostea și grija noastră, dar Grecia nu este patria lor și ei trebuie să înțeleagă că destinația finală este propria lor patrie.
- Problema incinerării morților mereu se află pe ordinea de zi. De ce Biserica este împotriva incinerării?
- Fiecare om este liber să facă ce doreș Dar omul nu poate fi un pic liber și un pic obligat. În ortodoxie nu există – ,,ce doriți, aceea făceți”. Noi nu suntem împotriva creării crematoriilor, dar nu în teritoriul cimitirilor creștine.
- Biserica este criticată pentru atitudinea negativă față de căsătoriile dintre persoane de același sex…
- Voi exprima propria mea părere. Aceste ,,căsătorii” au existat și vor exista, dar nu găsesc nici un motiv pentru a le sacraliza și a le recunoaș Nu există nici un motiv pentru a le legaliza, nici ,,un pentru” a discuta această întrebare în Parlament. Acest lucru nu este o căsătorie, ci o abatare. Vorbim despre drepturile omului, dar oare copiii nu au drepturi? Vorbesc despre adopție. Ar trebui să fie întotdeauna mama și tata, nu doi tați sau două mame…
Preafericitul Ieronim al II, Arhiepiscop al Atenei și al întregii Elade
aprilie 2017