Biserica se ocupă de sănătatea duhovnicească, nu de cea trupească

Noi traversăm de un an și jumătate o perioadă care nu este deloc firească și normală, chiar în parametrii noștri. Deci, să ne fie foarte clar că aspectele sociale, economice, și cele de astăzi ne influențează și viața duhovnicească. Și viața noastră duhovnicească suferă la modul concret.

Din ce observăm și noi, duhovnicii, dar și dumneavoastră credincioșii, se vede cu ochiul liber, se întețesc cazurile de… nu știu dacă să-i spun nebunie, dar oricum, de ceva de genul acesta, de deranjamente mentale și de răutate. Și înainte existau deranjamente mentale și răutăți. Au fost dintotdeauna. Dar în această perioadă ele se întețesc. Și nu numai astea două, ci și de tocire a discernământului. Și din păcate și din nefericire, trebuie s-o spunem cu tristețe, implicit și inclusiv în cadrul Bisericii, și în cadrul monahismului, și în cadrul Muntelui Athos. Nu scapă nimeni. Deci este o chestie… PAN-demie. „Pan” înseamnă „tot”, deci se cuprinde întreaga omenire de ceva. Și de ceva rău. Bun nu e. Nu e numai o pandemie medicală sau de virus; sunt și alte genuri de pandemii. Și noi ne ocupăm în Biserică nu atât de infecții, că nu suntem spital, ci de infecțiile mentale și duhovnicești. Se constată lățirea unei pandemii duhovnicești. Cu aceasta trebuie să ne ocupăm noi intensiv, pentru că este cu mult, infinit mai importantă decât cea trupească. Pentru că omul tot trebuie să moară de ceva, așa zice poporul. Că n-ai murit de aia, ai murit de bătrânețe. N-ai murit de covid, ai murit de orice altceva.  Deci asta e o lege a firii, nu scapi de ea, îmbătrânești și mori. Sau mori tânăr. De murit nu scapă nimeni. În vreme ce partea cealaltă, când ne referim la moartea duhovnicească, acolo nu este o lege implacabilă. De ea se poate scăpa și se poate și „imuniza”, ca să ne exprimăm în terminologia de-acum.

Vaccinul acesta se transformă într-o armă contra noastră, până la urmă, în loc să ne fie benefic. Pentru că insistența cu care este promovat și impus, deși legal nu se spune că este obligatoriu ce opțional să mai fie?! Opțiunile se restrâng, se fac discriminări pe față între cei care-l fac și cei care nu-l fac. Și aceste măsuri luate de autorități alimentează, iubiți credincioși, așa-zisele „teorii ale conspirației”, pentru că sunt tot felul de teorii, cum se spune, de ipoteze, de oameni care vin chiar din lumea medicală, nu sunt scoase de amatori, de pescari care-și dau cu părerea sau de popi. Nu, chiar sunt medici. Medici meseriași, profesori universitari care vin și contestă. Și cum să nu ne alimentăm noi aceste teorii din faptul că devine cel puțin suspectă insistența autorităților în a impune? De ce se cramponează: „Faceți-l! Faceți-l! Faceți-l!”?! Când este ceva experimental, de-abia apărut, nu se știu efectele, poate să ducă și la moarte…

Și apoi se mai zice: „Vaccinul te face să faci o formă ușoară”, dar nu zice că nu mai ești contagios. Că de aceea zice „Pune-ți mască în continuare!”. Și din moment ce nu te asigură că tu nu ești contagios mai departe, ce păcat este că nu te-ai vaccinat?! Că ăla care s-a vaccinat și-a făcut și rapel, ține și mască și poate să fie și bolnav și contagios. Vă dați seama? Ce v-am spus?! Ori s-a tocit discernământul, ori mentalul nu stă bine, ori răutatea, ori lăcomia de bani, nu știu, ceva nu e în regulă.

Iubiți credincioși, să fim cu trezvie, fără panică! Nu cu panica apocaliptică, dar nici cu relaxarea și cu încrederea prostească în autorități sau cu apatie, ci să fii cu trezvie. Trezvia este opusul panicii. Ești vigilent, ești atent, dar având discernământ și nădejde, căci „nădejdea mea este Tatăl, scăparea mea este Fiul, acoperământul meu este Duhul Sfânt, Treime Sfântă, slavă Ție!” Cu acestea ne vom și salva și ne vom mântui!

Preotul Dan Bădulescu