Lovitură în Biserică: hotărârea nr. 13 a Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică privind restricționarea tainei Sfintei Împărtășanii. Termometria și mesele de pomenire

Am luat cunoștință cu regret, de hotărârea din 29 mai 2020, a Comisiei de sănătate publică, cu privire la normele ce urmează a se implementa pentru prevenția răspândirii virusului COVID-19.

Constatăm că Comisia în cauză, continuă să primească decizii care vizează activitatea Bisericii Ortodoxe din Moldova, fără a ține cont de specificul și viața bisericească.

În primul rând, trebuie să clarificăm relația dintre Biserica Ortodoxă Canonică a Republicii Moldova și Statul Republicii Moldova. De asemenea trebuie clarificat statutul Bisericii Ortodoxe din Moldova. Biserica Ortodoxă din Moldova este Biserica Neamului, dar nu este subordonată Statului. Biserica Ortodoxă este independentă față de Stat. Mulți au impresia că Biserica ar fi asimilată cu Statul sau că e un domeniu public. Trebuie să definim corect ce anume este Biserica.

Biserica Ortodoxă este o Familie și în fiecare om, membru al Bisericii, curge același Sânge, anume Sângele lui Hristos, pe care îl primesc la fiecare Sfîntă Liturghie, în chipul Pâinii Euharistice și al Vinului Euharistic. Definiția unei comunități creștine este dată de unirea prin împărtășirea din același Potir.[1]

Membrii Bisericii sunt Frați de Sângele lui Hristos pentru că atributul de membru al Bisericii înseamnă a te împărtăși continuu cu Sfântul Sânge și Trup al Mântuitorului Iisus Hristos. De aceea și toate Sfintele Canoane din Pidalion (Cârma Bisericii Ortodoxe) atunci când înfierează o faptă nelegiuită, pedepsesc prin afurisire sau excomunicare, adică prin oprirea de la Izvorul care ne dă Sângele lui Hristos și care ne menține în calitatea de Membri deplini ai Bisericii. Iată deci că Biserica nu este o instituție a Statului ci este Familia care înglobează și Statul prin membrii ortodocși politicieni, care sunt puși de noi să slujească poporul. Statul nu trebuie să fie totalitar, implicându-se în Taina Bisericii, mai ales că membri ai Bisericii sunt și politicieni, oameni care au calitatea de membri ai Bisericii, dar și de slujitori ai poporului prin slujirea Cetății și a cetățenilor.

Dispoziția de a interzice Sfânta Împărtășanie contravine Constituției Republicii Moldova, Drepturilor Omului și Dreptului la desfășurarea liberă a Bisericii. Această poziție o considerăm a face parte dintr-o dictatură antihristică. Și nu exagerăm cu nimic, atunci când spunem că este o dictatură, pentru că, a intra brutal în Familia Bisericii este o violare a Sacrului; este un genocid spiritual prin care omorâți sufletul poporului drept credincios; atacați seva, esența neamului nostru, care este Hristos Euharistic, Sfânta Împărtășanie. Observăm la voi un spirit post-umanist, în care vreți să reduceți omul la un animal dresat care să execute comenzile, vreți să alungați Biserica din societate și atunci atacați esența Ei – Sfânta Împărtășanie și tradițiile Ei în parte.

Ce va urma? Când o să le spuneți oamenilor să nu mai folosească același blid de mâncare în cadrul familiei, când tata, mama, copiii și bunicii sunt adunați în jurul mesei din căminul lor și se înfruptă din bucate din același blid și cu aceeași furculiță?

Îndemnul dat de autorități oamenilor, de a nu se Împărtăși, e ca și cum ai spune medicului să lucreze fără medicamente, sau a intra într-o farmacie și ea să fie goală. E ca și cum te-ai duce la magazin dar în el sa nu fie pâine, apă și produse! E ca și cum echipa ar intra pe teren să joace fotbal, dar fără minge! E ca și cum te-ai porni într-o călătorie, urcând într-un autoturism confortabil, dar care nu are combustibil, stă pe loc, și nu va ajunge nicăieri. E ca și cum ar fi, doar să vorbești despre mâncare: este bună, aduce saț, puteri, dar să nu mănânci! Sfânta Împărtășanie este viața sufletului. Omul care nu se împărtășește, treptat își slăbănogește sufletul, și lipsit de Aceste Daruri, îl sortește pierii veșnice. Acestea de mai sus, sunt doar cîteva exemple, dar nimic nu se urcă la importanța, vitalitatea și necesitatea Împărtășaniei în viața omului.

Biserica este Familia formată din multe familii și căminul este clădirea Bisericii, unde  îndrăzniți  să dați o lege care vă acuză ca persecutori ai Bisericii. Familia știe să se spele pe mâini și e educată igienico-sanitar. Familia știe să se ferească de microbi. Ați intervenit acolo unde nu vă sunt atribuțiile. Voi sunteți puși acolo ca să ne slujiți pe noi, iar voi ați devenit stăpâni. Nu voi sunteți stăpâni, ci poporul e stăpânul care, dacă abuzați de funcția legislativă și de coordonare pe care o aveți, o să fiți înlăturați. De aceea să nu abuzați de calitatea de administratori ai treburilor pe care ați primit-o de la noi, ca cetățeni ai acestui Stat.

Neamul nostru, creștin-ortodox, nu concepe viața sa fără Sfânta Împărtășanie. Interdicțiile și șantajurile oficiale din mass-media, nu vor opri creștinii de a merge la Sfânta Împărtășanie. Chiar dacă unii dintre creștini s-au conformat restricțiilor din starea de urgență, ei au dus dorul de a se împărtăși. Însetați de Potirul Euharistic, creștinii, numaidecât se vor apropia de Biserică și se vor spovedi și împărtăși, lucru de care ne-am convins recent. Dacă de obicei avem mai mulți creștini în Postul Mare la împărtășanie, acum avem în fiecare Liturghie. Creștinii din primele secole, se adunau pe ascuns prin peșteri și catacombe cu un sigur scop, de a săvârși Sfânta Liturghie, la care să se poată împărtăși. De altfel, conform canoanelor bisericești, creștinul poate fi supus unei epitimii, dacă lipsește trei duminici consecutiv la liturghia duminicală (Canonul 80 Trulan (691‑692) cateriseşte clericul şi excomunică mireanul care trei duminici la rând a lipsit de la biserică şi s‑a lipsit de Sfin­tele Taine, fără a avea un motiv binecuvântat. Acelaşilucruîlpre­vedeşiCanonul 11 de la Sardica (343)Oamenii sunt însetați de Liturghie, Biserică, de Sfintele Taine. Interdicțiasau pedeapsa poate fi aplicată în legătură doar cu disciplina, dar nu oprește omul care Îl iubește pe Hristos. Creștinul adevărat nu are frică de îmbolnăvire sau contaminare prin sfintele Taine. El depășește toate prin credință și Hristos este apărătorul lui, pe când frica naște panica, deznădejdea. În acest sens, în Episcopia noastră, creștinii nu doar că nu au fost opriți de a se împărtăși, dar au fost îndemnați, de a veni la Biserică și a primi Sfîntul Trup și Sfîntul Sînge al Mântuitorului.

În contextul în care dorința credincioșilor de a se împărtăși este evidentă și se va satisface oricum, Dvs, cei care vă opuneți sfințirii omului prin împărtășirea acestuia ontologic din Dumnezeu, veți rămâne în istorie ca persecutori ai Neamului și ai Bisericii Neamului, pentru că ați îndrăznit să legiferați interzicerea lui Hristos Euharistic. Nu vă transformați în dușmani ai Neamului lui Hristos! Biserica poate să se declare sub asediu, sub persecuție și să excomunice pe cei care sunt membri ai Ei nevrednici și necredincioși, care nu doresc să se întoarcă de la atacul asupra Bisericii.

Definind corect ce anume este Biserica în raport cu Statul, putem să ne ridicăm la înălțimea chemării noastre de Păstori ai Bisericii, care colaborează cu un Stat de Drept. Păstorii duhovnicești nu se prosternează în fața unor dictatori care încearcă să-L ia pe Hristos de la noi, care încearcă să ne excomunice, să ne afurisească pe toți prin interzicerea în propria noastră Casă (Biserica) a Sfintei Împărtășiri. Preoții trebuie să răspundă la necesitățile credincioșilor în orice situație. Chiar dacă cel care cheamă preotul să-l împărtășească, poate fi bolnav de COVID-19, sau alte boli infecțioase, preotul nu îl refuză. Dacă preotul refuză este caterisit. Putem accepta că și slujitorul bisericii se poate îmbolnăvi, dar în nici un caz, nu de la Sfânta Împărtășanie, dar din alte cauze, din contactul cu persoane la diferite rînduieli bisericești (înmormântări, ierurgii).

Dacă Biserica va declara că se află sub asediu și în persecuție și vă va cataloga ca vrăjmași ai Bisericii, atunci, membrii Bisericii nu vă vor accepta. Nu uitați care este menirea voastră și nu ascultați directive de la cei care urmăresc distrugerea credinței ortodoxe. Neamul nostru este ortodox și singurul liant care ne ține este însăși Ortodoxia.

Față de măsurile enunțate în anexa 3 a hotărârii facem următoarele considerații juridice:

  1. Măsurile vin într-o perioadă în care majoritatea statelor europene au încheiat starea de urgență și au luat măsuri de relaxare.
  2. Măsurarea temperaturii corpului reprezintă o operațiune medicală pentru efectuarea căreia este obligatoriu consimțământul persoanei supuse acestei operațiuni. Acest lucru este ratificat de legislația internă, dar și de ratificarea de către Republica Moldova a Convenției de la Oviedo, în 1997[2], convenție prin care se prevede că orice procedură medicală trebuie neapărat să beneficieze de consimțământul expres al pacientului. Prin urmare, cetățeanul care refuză să i se ia temperatura cu termoscanerul trebuie să aibă dreptul de a frecventa biserica fără a i se aplica această măsură.
  3. Interzicerea Sfintei Împărtășanii încalcă art. 31 din Constituție, care garantează dreptul cultelor de a se organiza după propriile canoane și reguli.
  4. Condiționarea participării la biserică de anumite măsuri, pe care le considerăm arbitrare și lipsite de finalitate medicală, este neconstituțională. Articolul 54 al Constituției Republicii Moldova prevede faptul că Republica Moldova nu poate adopta legi care ar suprima sau diminua drepturi și libertăți fundamentale. Alin. 2 al acelui articol constituțional prevede posibilitatea de a restrânge unele drepturi temporar, cu condiția ca restrângerea să nu fie disproporțională și să nu desființeze dreptul respectiv.
  5. Este cunoscut la nivel internațional faptul că termometria este o măsură arbitrară cu puțină relevanță din punct de vedere medical, deoarece măsurarea temperaturii trebuie făcută de profesioniști, trebuie luată în anumite condiții (inactivitate, temperatura camerei etc.), aparatura folosită poate da erori[3]. În plus, strănutul, rinoreea și tusea pot fi semne ale unei răceli sezoniere obișnuite, pentru care nu se poate împiedica un slujitor al altarului să își facă datoria de preot.
  6. Instituțiile sanitare din Republica Moldova, care coordonează lupta contra coronavirusului,nu au prezentat până acum nicio dovadă că COVID-19 se transmite prin Sfânta Împărtășanie. În acest sens, invocăm o situație similară din statul vecin, România, unde un cetățean a cerut[4] instituției medicale care coordonează sănătatea publică în acea țară (Institutul Național pentru Sănătate Publică) dovezi științifice concrete (probe recoltate, situații de preoți și credincioși infestați după împărtășire), din care să rezulte că Împărtășania ortodoxă ar fi purtătoare de COVID-19, în condițiile în care procuratura românească a dat neurmărire penală unui preot și unui episcop care au împărtășit sute de oameni în plină criză, pe motiv că nu s-a constatat niciun caz de om îmbolnăvit de pe urma împărtășirii publice. Institutul din România[5]nu a putut oferi nicio dovadă științifică reală din care să rezulte că Împărtășania ortodoxă ar fi o sursă de îmbolnăvire cu COVID, iar în urma acestor atitudini cetățenești, în România, s-a renunțat la interzicerea Sfintei Împărtășanii în bisericile ortodoxe. În aceste condiții, cerem și noi autorităților sanitare să prezinte o dovadă directă, științifică, experimentală, din care să rezulte că Împărtășania ar fi un pericol public pentru cei ce o iau.

 

Taina Sfintei Împărtășanii este axa primordială a bisericii. Pentru credincioșii noștri Euharistia reprezintă „leacul nemurii” spre „viața veșnică”. Desigur, considerăm această viață pământească un mare dar dumnezeiesc, care trebuie prețuit, dar nicidecum în defavoarea vieții veșnice.

Sfânta Împărtășanie este chintesența slujirii liturgice a Bisericii Ortodoxe, și nu poate fi contestată și restricționată de nici o autoritate laică, care privește această Taină ca pe un ritual formal, privat de o valoare duhovnicească adevărată și de aceea ca pe un pericol pentru cetățeni. Or, cunoaștem faptul că tocmai Sfânta Împărtășanie a fost acel medicament pe care nu îl au medicii, dar care în mod inexplicabil din punct de vedere medical a însănătoșit nenumărați bolnavi de maladii incurabile.

Totodată, afirmăm că Euharistia este unirea tainică a credinciosului cu Dumnezeu, un act atât de intim al fiecărui creștin ortodox, încât în nici un caz nu poate fi supus unor discuții publice întreținute de persoane fără pregătire teologică. De aceea, cerem ca credincioșii ortodocși să fie lăsați liber să hotărască personal să primească sau nu Sfânta Împărtășanie, aceasta fiind dreptul fundamental al fiecăruia la libera alegere, un dar neprețuit al lui Dumnezeu. Fiecare creștin, e liber să aleagă, așa încât el personal va da răspuns în fața lui Dumnezeu pentru faptele și deciziile sale.

Luând în considerație cele expuse, cerem ca orice ingerință în activitatea Bisericii din partea Statului RM să fie coordonată de comun acord cu BOM. În caz contrar, pe principiul separării Bisericii de Stat, BOM prin prezenta, DECLARĂ că toate deciziile şi acţiunile în sânul Bisericii şi/sau acţiunile care afectează viaţa religioasă a creştinilor ortodocşi, vor fi ordonate şi executate în mod unilateral doar de către clerul şi enoriașii Bisericii. Hotărârile luate unilateral de către stat în privinţa Bisericii le considerăm neconstituţionale şi lipsite de obligativitate/temei juridic (neobligatorii).

Condamnăm ferm declaraţiile neadecvate ale  Avocatului Poporului, suntem extrem de indignaţi de faptul că Avocatul Poporului a eșuat lamentabil în apărarea drepturilor oamenilor şi drept urmare a inacţiunilor persoanei sale în apărarea drepturilor umane în Moldova, prin prezenta, NOTIFICĂM că Biserica îşi asumă dreptul de a reprezenta drepturile creştinilor, enoriaşi ai BOM în raport cu Statul RM şi alte entităţi juridice.

Suplimentar, condamnăm categoric comportamentul iresponsabil al unor funcţionari publici, care denigrează în mod public imaginea BOM şi distorsionează mesajele şi ideile propagate de aceasta.  Este ruşinos faptul că aceştia fiind în solda statului, plătiţi din banii contribuabililor -majoritatea enoriaşi ai BOM, încalcă normele deontologice profesionale, nedemonstrând capacităţi şi reforme substanţiale în domeniile care le administrează.

Menţionăm că BOM permanent a avută grija de a avea o comunicare pozitivă şi fructuoasă cu structurile de stat, de a fi cooperanţi, chiar fiind deseori indulgenţi faţă de anumite derapaje politice sau publice, dar aceste atacuri şi decizii nefavorabile nu mai pot fi tolerate şi sunt definitiv condamnate.

 

 

Cu dragoste în Hristos-Domnul,

 

+ PETRU

___________________________________,

EPISCOP DE UNGHENI ŞI NISPORENI

 

 

 

[1]Catehism Ortdodox

[2]https://www.mfa.gov.md/img/docs/Lista-Tratate-Multilaterale.pdf.

[3]https://timponline.ro/vicepresedintele-colegiului-farmacistilor-cristian-roth-gross-despre-cat-de-relevanta-si-legala-e-masurarea-temperaturii/.

[4]https://www.marturisireaortodoxa.ro/insp-are-obligatia-sa-faca-publica-baza-stiintifica-pentru-afirmatia-ca-impartasirea-ortodoxa-poate-infecta-cu-covid-19/.

[5]https://www.marturisireaortodoxa.ro/institutul-national-de-sanatate-publica-nu-a-prezentat-nicio-proba-concreta-ca-impartasania-ortodoxa-ar-putea-contamina-cu-covid/.