Comunicat de presă, membrii Bisericii Ortodoxe din Moldova din satul Dereneu, r. Călărași și învinuirile aduse la adresa Episcopiei de Ungheni și Nisporeni, Mitropolia Moldovei

Prin prezentul, cu regret și durere sufletească suntem nevoiți să aducem la cunoștința opiniei publice unele aspecte și detalii din cadrul procesului de  judecata interna – episcopala și să apăramtoțicreștinii de buna credință de dezinformarea și atacurile neîntemeiate în masa prin intermediul mass-media asupra episcopului, clerului și enoriașilor din cadrul Bisericii Ortodoxe din Moldova.

Creștiniiortodocși din satul Dereneu, membrii ai Bisericii Ortodoxe din Moldova regretă faptul ca apogeul conflictului a revenit în perioada postului mare și ne cerem iertare de la toțicreștinii din Republica Moldova pentru incomoditățile create, însăam acționat imediat ce am avut hotărârile de judecata și actele ce ne confirmă dreptul de administrare a bisericii, iar în perioada postului ne-am dorit și noi să avem parte de slujbele bisericeștisăvârșite de către un slujitor canonic și nu unul oprit de a sluji cele sfinte.

Episcopia de Ungheni și Nisporeni condamnă public trecerea preoților aflați în proces de judecată bisericească în jurisdicțiaoricărei alte Mitropolii, Episcopii (Cult Religios). În acest fel nu va fi nici o dată regulă în rândul slujitorilor bisericești, iar bănuiții sau învinuiții nu vor face altcevadecât să emigreze din un Cult Religios în altul.

Vă propunem o mica retrospectivaă a evenimentelor ce le cunoaștem:

  1. Dosare și spicuiri din Romania:

Cel mai de răsunet scandal din anul 1992, în care figurează numele Marin Florin apare în ziarul de Ungheni, unde prezintă cam același scenariu ca la Dereneu: umilirea oamenilor de către preot, neîncrederea oamenilor în preot, vinderea icoanelor și a obiectelor de cult vechi. Credincioșii doreau să scape de el, dar cu aceeași tactică ca și azi: el apelează la scrierea scrisorilor la oameni cu poziție în stat și peste hotare de al susține și a interveni în aplanarea situației create. Acest joc se vede și acum care se bate crud în politizarea situației, cu toate că nu este nici un motiv. Iar pentru a șterge păcatele, incendiază casa parohială din localitate unde se săvârșeau slujbele divine.

Un alt subiect ce prezintă  persoana preotului oprit Florin Marin aratăscrisoarea de răspuns Preasfințitului Ciprian Campineanul din cadrul BORo, dată de către Mitropolia Moldovei la 18.12.2002: „că preotul Florin Marin este într-o acțiune de justiție cu mănăstirea Agapia, România”.

Iar acest caz ne spune multe lucruri despre viața în paralel a preotului oprit Florin Marin. Astăzi vorbește despre singura biserică canonică aici în Republica Moldova că se ceartă cu Mitropolia Moldovei, iar la multele judecăți la Târgu Neamț și Brașov pe care lea avut cu mănăstirea Agapia din România Județul Neamț în privința unei case construite pe lotul de teren a acestei mănăstiri, și în 2007 la Judecata din Târgu Neamț a răspuns juristului Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, preotului Grigore Constantin: „Menționez ca Biserica Ortodoxa din Moldova este Biserica sora cu Biserica Ortodoxa din România și cu toate Bisericile ortodoxe din lume care aparțin de Constantinopol. Totodată îl rog pe părintele Grigore să se documenteze mai bine ce este Biserica Ortodoxa din Moldova și de cine este condusă. Daca părintele Grigore se crede un teolog bun, nu ar trebui să defăimeze clericii și Biserica Ortodoxa din Moldova” și continuăm fraza: precum o defaimă astăzi Marin Florin.

În localitatea Agapia, Marin Florin avea relații bune cu primarul Vasile Cucoș, care a semnat documentele necesare, a eliberat autorizații de construcție, certificate de urbanism şi a atacat în instanțe dreptul de proprietate al mănăstirii. Mai mult, a autorizat, instigat şi sprijinit manifestările de protest din vara anului 2007, împotriva acțiunilor de revendicare a pământului mănăstirii, făcând declarații false şi calomniatoare în presa scrisă şi la unele posturi de televiziune. Primarul Cucoș a creat astfel conflicte între locuitori şi mănăstire. În realitate, toate acestea au un suport electoral, pentru a-şi atrage cetățenii de partea sa. Tot acest scenariu se repetă la Dereneu întocmai ca având deja o bună bază în 2007 în localitatea Agapia, dar a pierdut procesul fiind silit prin judecată să demoleze casa construită ilegal. Prin Hotărârea Judecătoriei Tg. Neamţ, pronunţată în Şedinţa Publică din 8 mai 2007, instanţa obligă sus-numiţii să lase mănăstirii în deplină proprietate suprafaţa de 522 mp şi să demoleze construcția ridicată pe acest teren.

Prin Sentinţa Civilă nr. 93/CA/11.05.2007, pronunţată de Tribunalul Neamţ – Secţia Comercială şi Contencios Administrativ, se anulează Autorizaţia de construcţie nr. 44/28.12.2004, precum şi Certificatul de urbanism nr. 136/15.12.2004, ambele emise de primăria Agapia.

  1. Dereneu

Fostul paroh al bisericii din Dereneu, preotul Florin Marin a fost oprit de a săvârși cele sfinte pentru încălcările și plângerile parvenite la Episcopia de Ungheni și Nisporeni:

  1. Plângerea nr 077 din 05.05.2017; și plângerile din 26.06.2017, două plângeri: estorcare de bani sute de mii de lei de la mai multe persoane, discutarea în public a păcatelor de la mărturisire, folosirea femeilor în folos personal, hărțuire sexuală…
  2. Plângerea 067 din 15.03.2012: furt de icoane vechi a bisericii cu intenția de restaurare, dar ele lipsesc din biserică, trecerea la Mitropolia Basarabiei, numirea oamenilor ca desfrânate și alte cuvinte josnice, relații sexuale cu alte femei la hotelul ,,Zarea”, Chișinău, taxe la botez, cununie înmormântare usturătoare, nepomenirea la slujbă a Înaltpreasfințitului Mitropolit Vladimir, punea oamenii să fure icoane din case pentru bani…
  3. Plângerea din 14.02.2012: nu venea să facă Sfântul Maslu și Împărtășească credincioșii acasă, venea cu întârziere și de câteva zile sau nu venea deloc și mureau oamenii neîmpărtășiți. Nu se ducea să înmormânteze oamenii mai săraci, permanent spunând că este plecat în românia și nu făcea servicii fără bani și multe altele săvârșite, pentru asta biserica prin canoane îl învinuiește și oprește de a sluji cele sfinte.

În urma ultimilor învinuiri a fost ridicat dosarul, iar în data de 4 iulie a fost Judecata Eparhială la care a participat preotul oprit Florin Marin și Elena Oaserele primarul comunei Dereneu și alți susținători de ai lui. La procesul de judecată au fost 15 preoți, iar ședința a ținut 8 ore și să ajuns la concluzia trimiterii dosarului la Judecata Mitropolitană, instanța ierarhic superioară.  El a fost invitat la discuție la centrul eparhial în data de 5 și 6 iulie și altele după, dar nu să prezentat niciodată, iar aceste fapte a dus la decizia opririi fostului preot Florin Marin de Judecata Eparhială în luna Iulie, până la luarea unei decizii finale de către Judecata Mitropoliei Moldovei.

În data de 23 septembrie 2017 a parvenit o scrisoare la Episcopie din partea enoriașilor de la Dereneu, că preotul Florin Marin a trecut la MB în care ne-a invitat să participăm la o adunare cu comunitatea,  la care preotul oprit a adus mai mulți preoți opriți de la Mitropolia Basarabiei și au făcut un scandal mare aducând învinuiri la adresa Episcopului de Ungheni și Nisporeni, iar Preot Vadim Corostinschi, Secretarul Episcopiei de Ungheni și Nisporeni, a dat citire Decretului de oprire și oamenii sau revoltat, iar fiind întrebat de ce nu a făcut adunare cu satul dar a votat cu câțiva oameni trecerea la Mitropolia Basarabiei a răspuns: … aaaaa, dacă anunțam lumea nu puteam face documentele… (este dovadă video)

În data de 4 martie 2018,la inițiativa localnicilor din Dereneu, un grup de 150 creștini din localitatea Dereneu, împreună cu Preot Vadim Corostinschi, Secretarul Episcopiei de Ungheni și Nisporeni, Arh. Spiridon Marin, Starețul Mânăstirii Hîrbovăț fiind invitați de localnici au venit la Biserică să se roage, darsau rugat afară biserica fiind încuiată. La discuțiile de amiliorare a fost prezent Președintele Raionului Călărași, dl. Serghei, dl. Comisar de Călărași și a fost invitat Petru Gherasimov, reprezentantul Guvernului în teritoriu, reprezentanții Mitropoliei Basarabiei și părțile au convenit ca să fie întâlnirea luni, 5 martie la ora 12.00 la primărie, dar nu a venit nimeni, prin aceasta arătând indiferența față de doleanțele credincioșilor din Dereneu.

De la primărie la ora 14.30 un grup de 15-20 credincioși din localitate sau îndreptat spre biserică și la 15.30 au deschis biserica, iar la 16.30 a venit și Marin Florin cu preoții de la MB în număr de 6. Toată săptămâna până în data de 11 martie, la biserică au fost zilnic peste 100 de credincioși – enoriași ai BOM la rugăciune.

Adunarea Comunității religioase din 11 martie 2018 a fost una decisivă ce a hotărât ca cei care au înființat o comunitate la MB să se ducă și să slujească unde doresc, iar biserica în care se află le aparține, fiindcă ei sunt ctitorii bisericii și enoriașii ei, chiar dacă o perioadă îndelungată o parte din ei nu au trecut pragul din pricina persoanei preotului oprit Marin Florin și ei doresc ca biserica să revină la Mitropolia Moldovei și doresc un preot canonic cum este pr. Alexandru Popa, nu unul oprit ca Marin Florin.

În conformitate cu actele legale Hotărârea de Guvern 740 prin care bisericile și monumentele de stat sunt patrimoniu de stat și acordul de colaborare între Ministerul Culturii și Mitropolia Moldovei întăresc dorința credincioșilor ca biserica să fie la Mitropolia Moldovei.

Referitor la așa zisa Adunare a Comunei Dereneu din 18 martie sunt o mulțime de falsuri ce sunt ușor vădite de înregistrările video de la eveniment. Au participat în jur de 220 oameni dintre care erau în jur de 30 persoane de la Săseni veniți cu preotul din localitate, din călărași aproximativ 25 persoane veniți cu preotul oprit Ioan Mutu și mulți alți oameni din vecinătate. Spre biserică au urcat circa 160 persoane înflăcărate care aduceau înjurături și învinuiri la adresa localnicilor aflați în biserică.

Tot din spusele localnicilor satului Bularda, parte componentă a comunei și bisericii Dereneu, că preotul oprit Marin Florin a fost doar o singură dată acolo la o înmormântare în primii ani de slujire și aceea a fost cu scandal. Pe tot parcursul acestor 27 ani de slujire nu a mai fost niciodată la nici o trebuință pentru vii: cu iordanul, vizitarea celor neajutorați, mărturisirea și împărtășirea bolnavilor sau cei răposați. Un lucru uimitor a fost acela că îndemnați de dn. Elena Oaserele primarul comunei, în acest sat s-a făcut propagandă în favoarea lui Marin Florin cu băuturi alcoolice și s-au dat bani pentru semnăturile acordate.

Fiecare comunicat de presă a Mitropoliei Basarabiei, prezintă știrea ca o activitate politică unde ei sunt martiri ai neamului și sunt indignați de tot felul de atacuri și vandalizări care se săvârșesc la Dereneu.

Cazul este unul simplu de ordin intern bisericesc în care se prezintă relația inumană a unui preot oprit  și care prezintă clar că: Nu crede în Instituția Divino-Umană din care a făcut parte; în ierarhia superioară pe care o conduce: Protopop, Judecata Eparhială, Episcop, Mitropolit; Nu-și recunoaște și asumă vina pentru păcatele săvârșite; mințirea tuturor până la punerea mâinii pe Sfânta Evanghelie și Sfânta Cruce; și nerecunoașterea celor săvârșite.

  1. Atenționări:

Pe scurt vom da dezmințiri la adresa mai multor învinuiri date de preotul oprit Marin Florin la adresa cazului de la Dereneu și altele aduse Episcopiei de Ungheni și Nisporeni.

  1. Aproape toate posturile de televiziune transmit mesajul fostului preot Florin Marin că a trecut la MB din cauza sumelor mari de bani – FALS: fiindcă prin contabilitate achita o sumă simbolică de 400 lei pentru activitățile desfășurate de Episcopia de Ungheni și Nisporeni și întreținerea sediului acesteia, dintre care nici nu a achitat toate lunile, iar lunile de vară toți preoții din cadrul Episcopiei de Ungheni și Nisporeni au fost scutiți de taxe de mai mulți ani, iar din spusele lui Ioan Cosoi la o emisiune televizată această taxă o achită și preoții de la MB.
  2. Preotul oprit Florin Marin a declarat: „Am plecat de la MM aderând la biserica mamă… și acum a venit momentul de a trece la MB… fiindcă este unica mitropolie canonică” – fals: El a fugit la Mitropolia Basarabiei fiindcă este într-un proces de Judecată Bisericească care a pornit din 4 iulie 2017 și era conștient că o să fie oprit de a sluji cele sfinte din toate învinuirile aduse de credincioși care îl rabdă deja de 27 de ani. Tot din scrisorile parvenite la episcopie din 2012 arată prin cele 296 de semnături că erau împotriva trecerii lui Marin Florin la Mitropolia Basarabiei, deci el a mai încercat dar s-a temut de credincioși și a jurat că nu mai trece la Mitropolia Basarabiei, ceea ce se vede iar că e o minciună. Dacă Mitropolia Basarabiei este unica în Republica Moldova de ce nu a aderat la ea în 2002 atunci când a primi înregistrarea de la Cedo?
  3. El ne învinuiește că a dat bani în plic episcopiei prin protopop sau câteodată singur (singur se încurcă în declarații când 10 mii euro, când câțiva mii lei)- fals, nimeni de la el sau de la alți preoți nu a fost estorcare de banisub nici o formă, toți banii merge prin contabilitate, ceea ce am menționat mai sus, la să dea dovezi, nu doar vorbe goale.
  4. Prima minciună a spus-o când am deschis biserica în data de 5 martie 2018, că are 75 mii lei în biserică, iar noi i-am furat. Împreună cu anchetatorul am intrat în biserică și s-a constatat că nu să furat nimic, dar totuși nu a mai arătat acei 75 mii lei pentru acoperiș. – este video

Afirmația fostului preot Florin Marin: „Această judecată cu preoți din mănăstiri și biserici nu este aprobată de stat… au câteva clase pe deasupra sau nu au deloc” –  După Statutul Bisericii Ortodoxe din Moldova, care este recunoscut și înregistrat de statul Republica Moldova, punctul 9 INSTANŢELE DE DISCIPLINĂ BISERICEASCĂ, arată clar:

– judecata protopopială;

– judecata eparhială;

– judecata Sinodală a Mitropoliei;

–  judecata General – Bisericească a organului canonic ierarhic superior.

Deci noi am acționat în conformitate cu legea internă a Bisericii Ortodoxe Universale, fiindcă acest punct este în toate Bisericile Ortodoxe indiferent de ce jurisdicție ar fi. Orice preot și mirean se supune acestui proces de judecată intern și nu poate fi sfidat extern de către stat, fiindcă se judecă după canoanele bisericești și nu legile statale. Iar faptul că în data de 4 iulie să prezentat la proces prezintă că a venit, dar ca Iuda în care a intrat diavolul la Cina cea de Taină și să îndrăcit așa să întâmplat și cu preotul oprit Florin Marin, odată ce a intrat la judecata bisericească cu vicleșug a ieșit îndărătnic și îndrăcit și deja n-o recunoaște.

  1. Taxele în biserică de unde se iau? Marin Florin prezintă că taxele în biserica de la Dereneu au fost mari și pipărate și acest lucru confirmă și localnicii care le achită și nu dorea deloc să facă ceva fără bani, acest lucru prezintă și plângerile parvenite la episcopie. Dar trebuie să cunoașteți că taxele nu sunt puse în biserică de Episcopie sau Mitropolie, dar însuși preotul locului împreună cu consilierii bisericii din comunitate. Iar fiind faptul că în biserica din Dereneu,preotul oprit cu preoteasa erau totul inclusiv și ca consilieri, ei dirijau din interior cu taxele, de aceea nu e omenesc de a te învinui pe tine însuți în fața oamenilor ca tot tu să ieși curat și nevinovat.
  2. De ce Marin Florin, Ioan Cosoi, etc… cer organelor de drept ca să soluționeze problema, dar nici până astăzi reprezentanții Mitropoliei Basarabiei, doritorii de pace și liniște nu au scris nici o scrisoare Episcopiei de Ungheni și Nisporeni prin care să prezinte doleanțele și să ceară dosarul fostului preot Florin Marin, mai ales cunoscând că dânsul este în proces de judecată episcopală.
  3. O altă frază ca temei de adevăr spusă de Marin Florin: „Oamenii sunt glasul lui Dumnezeu și Mitropolia Moldovei trebuie să se conformeze cu Adunarea Generală desfășurată de el în data de 18 martie 2018”. – FALS – Din câte se cunoaște Biserica Una Sfântă, Sobornicească și Apostolească, este Glasul lui Dumnezeu, dar el fiind oprit de a sluji cele sfinte nu ascultă de Canoanele Bisericii și se ascunde după oamenii prezenți care erau unii beți, alți participanți de la alte culte religioase și ne ortodoxe din comunitate, sau el face ecumenism deja?
  4. O altă frază ca temei de adevăr spusă de Marin Florin: „Dacă oamenii doresc majoritar ei pot trece biserica de la un cult la altul” – Interesant!? Dacă spre exemplu 550 de localnici dintr-o comunitate decid trecerea la un cult spre exemplu al atei-lor, care eventual ar putea fi inregistrat în Republica Moldova, atunci acestora trebuie să le asiguram dreptul să „slujeasca” în incinta bisericii ca lacas din satul sus-numit? Credem că nu.

 

  1. Concluzii:
  2. Preotul Marin Florin a instigat unii fondatorii (semnăturile altora fiind falsificate)ale comunității religioase din cadrul Mitropoliei Moldovei de a trece în jurisdicția Mitropoliei Basarabiei doar după decizia judecății episcopiei de Ungheni și Nisporeni de a-l opri de a sluji cele sfinte până la examinarea cazului de către judecata mitropolitană.
  3. În prezent, enoriașii, membrii ai Bisericii Ortodoxe din Moldova sunt intimidați în dreptul lor legal de a-și exercita dreptul de folosință asupra Bisericii din localitate și de a săvârșifără obstacole sfintele slujbe.
  4. Creștiniiortodocși din Moldova sunt duși în eroare și atrași într-un conflict de confruntare bisericească sau poate chiar pe alocuri și politica neînțelegând ca rădăcinile acestui conflict sunt de ordin și interes personal.
  5. Principiul separării Bisericii de Stat în redacția legii privind cultele religioase este doar declarativ. Ierarhia bisericeasca nu deținepârghii de a-și administra propriile comunități religioase sau disciplina prin simplemustrări sau canonisiri propriilorpreoți, căci structurile statale intervin în procesele decizionale prin părtinirea celor bănuiți sau vinovați, croindu-le noi oportunități de activitate.

 

Cerem și rugam reprezentanții diverselor partide politice să se abțină de ași crește un capital politic pe seama necazurilor sau a conflictelor bisericești. Adevărul trebuie să triumfe, fără frica de a fi mușamalizat în scopuri politice!

Rugăm insistent reprezentanții mass-media să fie nepărtinitori în cazul unui oricare regretabil conflict sau neînțelegere în rândul membrilor Bisericii și prezentând un material să țină cont de etica, codul și obligația de a prezenta și punctul de vedere al părții opuse. (Regretăm, dar de acest simplu principiu nu s-a ținut cont în cazul Dereneu, mass-media prezentând doar învinuiri neîntemeiate și clevetiri fără acoperire).

 

Să ne ajute Bunul Dumnezeu!

 

Creștinii ortodocși din satul Dereneu,

membrii ai Bisericii Ortodoxe din Moldova

în colaborare cu Biroul de presă a Episcopiei de Ungheni și Nisporeni,

Mitropolia Moldovei